De techniek


Het Rem Controlesysteem bestaat uit twee elementen, die  geïntegreerd kunnen samenwerken:

• De hydraulische oploopbegrenzer (OB);

• De strekassistent (SA).

Samen gebouwd in één systeem, zorgen zij voor de gewenste controle over de oplooprem.

Het systeem werkt automatisch, schokvrij en ongemerkt.

ARC is onderhoudsvrij en volledig aangepast aan uw combinatie

Eenmaal geïnstalleerd heb je geen omkijken meer naar de techniek. Het hydraulisch systeem is gesloten en wordt eenmalig gevuld en afgeregeld.

Een unieke eigenschap van ARC is dat het systeem aan de auto/caravan combinatie wordt aangepast om een optimale functionaliteit te verkrijgen. Waarom is hiervoor gekozen?

Een zware caravan zal op een helling een grotere oploopkracht uitoefenen op de trekhaak van de auto dan een caravan met een laag gewicht. Als je alleen op de motor remmend de afdaling wilt maken, is de oploopbegrenzing afgeregeld op een maximum dat afhankelijk is van het trekkend voertuig. Wordt de oploopkracht te groot voor de auto, dan zal de caravan te allen tijde uit zichzelf remmen. Deze hydraulische beveiliging geeft naast de elektrische beveiliging een extra waarborg.

ARC biedt zodoende optimale veiligheid binnen de physische grenzen van de mogelijkheden die de gewichtsverhouding van auto en caravan biedt.

Voor de installatie van ARC behoeft er niets aan het trekkend voertuig te worden gewijzigd of toegevoegd, mits de stekkerdoos bij de trekhaak volledig is bedraad.


Besturingseenheid

De hydrauliek van de ARC-oploopbegrenzer en strekassistent wordt aangestuurd vanuit een besturingskast die onder de caravan een plaats moet krijgen. 

De maten van de kast zijn  230x280x110mm.

De aan de auto/caravan-combinatie aangepaste inregeling van het systeem vindt plaats bij Caravan Camper Techniek in Liessel N.B.



Hydraulische cilinder

Aan de oploopkoppeling is een cilinder toegevoegd die langs hydraulische weg verhindert dat de caravan ongewenst kan oplopen. Wanneer het systeem spanningsloos is, of wanneer je remt, kan geen druk worden opgebouwd en is de cilinder dus niet actief en functioneert de caravanrem geheel conventioneel.

Het systeem is voorzien van een geïntegreerde strekasistent middels een tweede hydraulische cilinder.

De handrem en de handrembreekinrichting kunnen op geen enkele wijze belemmerd worden door het hydraulisch systeem.

Strekken en gestrekt houden van de oplooprem


De techniek van ARC heeft enkele belangrijke kenmerken:

Met de ARC oploopbegrenzer (OB) wordt voorkomen dat indien alleen van de motorremwerking gebruik gemaakt wordt, de caravanremmen in werking komen.

De oplooprem blijft gestrekt tot het moment dat je met de voetrem remt. Met de ARC oploopbegrenzer en de geïntegreerde strekautomaat (OB/SA) wordt na een remmanoeuvre de oplooprem tijdens het vooruitrijden automatisch gestrekt door de caravan iets langer te laten remmen dan het trekkend voertuig. Daarbij is geen extra handeling van de chauffeur vereist.

De oplooprem blijft gestrekt tot het moment dat je weer met de voetrem remt.

ARC maakt, door controle over het schuifstuk van de oploopkoppeling, achteruit rijden mogelijk zonder last te hebben van de weerstand van de achteruitrijautomaat, waardoor met minder motor- koppelingbelasting achteruit gereden kan worden.


Hier vind je meer over de oploopbegrenzer en strekautomaat


Boven:

Het hydrauliekblok vormt het hart van het  Rem Controle Systeem.


Onder:

Met ARC is dit niet langer een utopie:

de oploopkoppeling blijft tijdens de afdaling gestrekt, zoals op de afbeelding.

Besturingseenheid 

ARC en veilige remwerking

Met het systeem blijft de volle remwerking van de caravanrem gewaarborgd in alle gevallen dat de voetrem wordt gebruikt. Rem je niet, dan werkt de caravanrem in principe ook niet. Waardoor als je enkel op de motor remt de caravanrem buiten werking blijft. (Uitgezonderd onder extreme motorremkoppels.) Je kunt dus optimaal gebruik maken van de remwerking van de motor, zonder dat de caravanrem heet loopt. Het gevaar van verlies van remvermogen en schade aan remvoeringen en lagers door oververhitting wordt daarmee voorkomen.

Ook in geval van stroomuitval blijft de originele oploopremwerking ongewijzigd ter beschikking.