ARC Trailer Systems
Rem controle systeem
U bent ervaren in het berijden van Alpenpassen en u beschikt over een prima onderhouden caravan, maar kunt u eigenlijk wel veilig die berg af....
met een caravan met oplooprem?
'In een afdaling remmen op de motor' is je geleerd 'anders begeven de remmen het'.
Maar ken je ook de beperkingen van de caravantechniek als je met je combinatie naar beneden rijdt?
Caravan remsystemen bestaan meestal uit een oplooprem en die is door de aard van de constructie eigenlijk ongeschikt voor gebruik op steilere en langere afdalingen. Wat nog verantwoord is hangt vooral af van het hellingpercentage en van de massa van de caravan, maar ook met lichtere caravans is snelle slijtage aan het remsysteem niet te voorkomen en altijd neemt op lange afdalingen het remvermogen sterk af.
De oorzaak ligt in het oplopen van de caravan ten opzichte van de auto bij het bergafwaarts rijden. Hierdoor wordt de caravanrem geactiveerd, je remt immers zoveel mogelijk op de motor, juist om de remmen te sparen, maar daarbij komen wel de caravanremmen in werking en worden heet.
Het gevolg is warmteontwikkeling die de remtrommels van de caravan gloeiend heet maakt. Als je nu plotseling een noodstop zou moeten maken, beschik je alleen nog over de remmen van de auto en de remweg van de combinatie zal ernstig zijn toegenomen.
Gek eigenlijk dat een nieuwe caravan met een goedgekeurd remsysteem het onder dergelijke omstandigheden laat afweten. Afgezien van de veiligheid die in het geding is, geeft de werking van de oplooprem ook reden om je zorgen te maken over de slijtage van remvoeringen en wiellagers.
Of is het normaal dat je caravan door het rijden via routes met lange of steile hellingen na een vakantieritje al aan nieuwe remvoeringen toe is... en dat wiellagers van een bijna nieuwe caravan vervangen moeten worden...?
Versleten remschoenen van de trommelrem
(klik voor vergroting)
De trommelrem is prima geschikt voor het afremmen van een caravan, maar mag niet te heet worden.
Bij extreme temperaturen, frictiemateriaal 700°C, verglaast de remvoering en neemt de wrijving en daarmee het remvermogen sterk af. Ook kan het voeringmateriaal, dat tegenwoordig op de remschoen is gelijmd, losraken waardoor je niet verder kunt rijden.
Deze dient voor het schokvrij trekken en duwen aan de caravan door de trekhaakkogel; je voelt de demping bij het handmatig in en uitschuiven van de koppeling. Het is een fabeltje dat de oploopdemper de auto/caravancombinatie gestrekt houdt tijdens het afdalen.
Wiellagers worden gesmeerd met lagervet, dat normaal gesproken een heel lange levensduur heeft.
Dat vet heeft echter een standtijd die afhankelijk is van de temperatuurbelasting en door oververhitting van de remtrommels worden ook de wiellagers thermisch zwaar belast.
Het normale temperatuurbereik gaat tot 120°C. Daarboven loopt de standtijd van de lagers zeer snel terug en bovendien komt de smering in het geding door oververhitte oliekeerringen en vetlekkage.
Het gevolg: dure reparaties aan lagers, keerringen en remvoeringen.