ARC Trailer Systems
Rem controle systeem
Infoblad
Unieke kenmerken ARC oploopbegrenzer en strekondersteuning
De ARC oploopbegrenzer (OB) is een bewezen systeem voor bescherming van de caravanremmen tijdens afdalingen. De veiligheid van de combinatie wordt sterk verbeterd dankzij de lage remtemperaturen en gelegenheid voor koeling van de remtrommels. Achteruit rijden is mogelijk zonder weerstand van de oplooprem. Door de indicator (BST) voor werking van de caravanremmen heeft de chauffeur controle over de werking.
Met behoud van de eigenschappen van de oploopbegrenzer kan voor verhoging van het comfort en het gemak voor de bestuurder een strekassistentt (SA) worden geïntegreerd. Het achteraf toevoegen van de SA-module aan de OB-module is niet mogelijk. De caravan remindicator dient nog slechts om de werking van de automaat te kunnen waarnemen.
ARC onderscheidt zich met de volgende kenmerken:
Compact en lichtgewicht
Systeemgewicht slechts 3,4 kg (OB) tot 5,8 kg (OB/SA)
Onafhankelijk van pompcapaciteit
ARC maakt gebruik van accumulatie van remenergie die anders als warmte zou worden afgevoerd;
Een hydraulische pomp, voorraadtank of compressor zijn daardoor niet nodig. Veel opeenvolgende remhandelingen kunnen moeiteloos door het systeem worden gevolgd.
Strekken van de rem is met de strekautomaat (SA) mogelijk zonder enige versnelling van de combinatie
In het ARC systeem met strekautomaat wordt bij het strekken van het schuifstuk de strekkracht via de caravanrem onmerkbaar overgebracht op het wegdek in plaats van op de trekauto.
Geringe belasting van 12V boordnet
De oploopkracht bij het remmen wordt bij de strekautomaat (SA) als remenergie gebruikt voor het strekken van de combinatie. Het maximaal elektrisch vermogen van het systeem is daardoor zeer gering. Hierdoor wordt spanningsval in het boordnet voorkomen, waardoor bijvoorbeeld de koelkastwerking niet wordt geschaad. Ook is geen zwaardere bekabeling of een boordaccu vereist.
Gesloten systeem en daardoor ongevoelig voor vorst
Door de toepassing van hydraulische olie in een gesloten circuit is er geen risico voor bevriezing van waterdamp of condens en kan het systeem probleemloos tijdens winterreizen gebruikt worden.