ARC Trailer Systems

 

actief rem controlesysteem

De techniek

 

Het Actief Rem Controlesysteem bestaat uit drie elementen, die geïntegreerd kunnen samenwerken:

• De hydraulische oploopbegrenzer (OB)

• De strekautomaat/strekassistent (SA)

• De draadloze remindicator (BST)

Samen gebouwd in één systeem, zorgen zij voor de gewenste controle over de oplooprem en informeren de actieve bestuurder over de werking van het geheel.

Het systeem werkt automatisch, schokvrij en ongemerkt.

nu ook met strekautomaat

ARC is onderhoudsvrij en volledig aangepast aan uw combinatie

Eenmaal geïnstalleerd heb je geen omkijken meer naar de techniek. Het hydraulisch systeem is gesloten en wordt eenmalig afgeregeld.

Een unieke eigenschap van ARC is de aanpassing van het systeem aan de auto/caravan combinatie. Waarom is hiervoor gekozen?

Een zware caravan zal op een helling een grotere oploopkracht uitoefenen op de trekhaak van de auto dan een caravan met laag gewicht. Als je alleen op de motor remmend de afdaling wilt maken, is de oploopbegrenzing afgeregeld op een maximum dat afhankelijk is van het trekkend voertuig. Wordt de oploopkracht te groot voor de auto, dan zal de caravan te allen tijde uit zichzelf remmen. Deze hydraulische beveiliging geeft extra waarborg naast de elektrische beveiliging.

ARC biedt zodoende optimale veiligheid binnen de grenzen van de mogelijkheden die de gewichtsverhouding van auto en caravan biedt.

Voor de installatie van ARC behoeft er niets aan het trekkend voertuig te worden gewijzigd of toegevoegd, mits de stekkerdoos bij de trekhaak volledig is bedraad.

Door het voortdurende streven naar verbeteringen kunnen details op deze website afwijken van de nieuwste versie.

Besturingseenheid

De hydrauliek van de ARC-oploopbegrenzer wordt aangestuurd vanuit een besturingskast die ergens in de caravan een plaats moet krijgen. De kast is gasdicht en kan zonder bezwaar in de disselkast worden ondergebracht.

De inbouwmaten zijn 240x191x107mm of 240x289x107mm respectievelijk zonder en met strekautomaat.

De aan de auto/caravan-combinatie aangepaste inregeling van het systeem vindt hier plaats.

 

Onderdeel van de besturingseenheid is de zendermodule die informatie doorgeeft over de werking van ARC aan de remverklikker in de auto.

Hydraulische cilinder

Aan de oploopkoppeling is een cilinder toegevoegd die langs hydraulische weg verhindert dat de caravan ongewenst kan oplopen. Wanneer het systeem spanningsloos is of wanneer u remt kan geen druk worden opgebouwd en is de cilinder dus niet actief en functioneert de caravanrem geheel conventioneel.

In het geval dat het systeem is voorzien van een geïntegreerde strekautomaat is een tweede hydraulische cilinder toegevoegd voor hydraulische beremming.

De handrem en de handrembreekinrichting kunnen op geen enkele wijze belemmerd worden door het hydraulisch systeem.

Remverklikker (BST)

ARC is uitgerust met een signaallampje waarmee aan de chauffeur informatie wordt gegeven over de activiteit van auto- en caravanrem. Een rode LED zal oplichten wanneer de oplooprem actief is.

In een oogopslag weet je het: als de LED uit is, is de oplooprem volledig vrij en wordt uitsluitend op de motor geremd.

De LED wordt draadloos aangestuurd en kan in ieder type auto vrij in het zicht van de bestuurder worden geplaatst. Het zicht op de remverklikker is ten opzichte van de 2013/2014 modellen niet langer afhankelijk van de plek van de aanstekerplug. De remverklikker (BST) vergt geen aanpassingen van de auto.

Hoewel bij een strekautomaat de informatie over de caravan remwerking niet essentieel is voor de bestuurder, worden ook de OB/SA-systemen uitgerust met BST.

Strekken en gestrekt houden van de oplooprem

Als de caravan oploopt bij het afdalen, en na een remmanoeuvre moet de oplooprem gestrekt worden. Met een conventionele oplooprem kan dat alleen maar door regelmatig gas bij te geven en daarmee de caravanrem vrij te trekken. Zonder ARC zal de oplooprem immers steeds weer opnieuw oplopen; de standaard oploopdemper vertraagt dat proces, maar voorkomt het niet.

ARC komt aan deze bezwaren van een oplooprem tegemoet.

 

De techniek van ARC heeft enkele belangrijke kenmerken:

  • met de ARC oploopbegrenzer (OB) kan de oplooprem gemakkelijker worden gestrekt door - indien gewenst met kleine stapjes - trekkracht uit te oefenen op de aanhangwagenkoppeling door kort gas te geven
  • de oplooprem blijft daarna gestrekt tot het moment dat je weer met de voetrem moet remmen
  • met de ARC oploopbegrenzer met geïntegreerde strekautomaat (OB/SA) wordt na een remmanoeuvre de oplooprem in een aantal omstandigheden automatisch gestrekt en is geen extra handeling van de chauffeur vereist
  • ook dan blijft de oplooprem gestrekt tot het moment dat je weer met de voetrem moet remmen
  • ARC maakt door controle over het schuifstuk van de oploopkoppeling achteruit rijden mogelijk zonder last te hebben van de weerstand van de achteruitrijautomaat, waardoor met minder koppelingbelasting kan worden gemanoeuvreerd

 

Hier vind je meer over de oploopbegrenzer en strekautomaat

 

Boven:

het hydrauliekblok vormt het hart van het Actief Rem Controlesysteem.

 

Onder:

met ARC gemonteerd is dit niet langer een utopie:

de oploopkoppeling blijft tijdens de afdaling gestrekt, zoals op de afbeelding.

Besturingseenheid OB 2015

ARC en veilige remwerking

Met het systeem blijft de volle remwerking van de caravanrem gewaarborgd in alle gevallen dat de voetrem wordt gebruikt. Rem je niet dan werkt de caravanrem in principe ook niet. Ook wanneer op de motor wordt geremd blijft de caravanrem buiten werking. Je kunt dus optimaal gebruik maken van de remwerking van de motor, zonder dat de caravanrem heet loopt. Het gevaar van verlies van remvermogen door oververhitting wordt daarmee voorkomen.

In geval van stroomuitval blijft de originele oplooprem ongewijzigd ter beschikking.

 

OneWeb 2012 © Copyright